Hotel Raffles Europejski Warsaw to jeden z najważniejszych obiektów Traktu Królewskiego w Warszawie. Budynek z bogatą historią, na stałe wpleciony w losy miasta, kilkukrotnie przetwarzany przez znakomitych architektów takich, jak Henryk Marconi, Czesław Przybylski, Antoni Jawornicki i Bohdan Pniewski. Świetnie położony, stał się czasowym domem dla wielu znanych osobistości, artystów, polityków.
Po drugiej wojnie światowej został podniesiony ze zniszczeń i dalej pełnił funkcje hotelu. W 2012 roku po zwrocie spadkobiercom rozpoczęto modernizację obiektu, w tym całkowitą przebudowę wnętrz, uzyskując harmonijne połączenie nowoczesności z historią.
Część hotelowa zajmuje piętra od 1 do 3, znajduje się tam ponad 100 pokoi, każdy trochę inny w kształcie i wystroju. Zastosowane materiały podkreślają gradację warstw: najstarsza warstwa to ściany i mury istniejące, wykończone tynkami konserwatorskimi i stiukami, podłogi drewniane w postaci parkietów historyzujących i wzoru jodełki. Nałożona na to warstwa kolejna to meble w nowocześniejszym kształcie. Ostatnia warstwa to współczesność w postaci kolekcji polskiej sztuki nowoczesnej. Do uzyskania zamierzonego efektu w pokojach, wybrano materiały szlachetne, naturalne i dostojne takie, jak marmury, drewno dębowe i orzech, mosiądz, szkło ornamentowe, lustra brązujące.
Większość elementów wystroju wnętrz wykonano na zamówienie. Starannie opracowane detale podkreślają jakość obiektu.
Korytarze hotelowe zaprojektowano w drewnie i tapetach. Na sufitach 1 piętra wykonano kolebki, a korytarze +2 i +3 podniesiono optycznie poprzez zastosowanie luster z blachy nierdzewnej na sufitach. Nawiązano do historii obiektu tworząc na końcach korytarzy Muzeum Miejsca, czyli przestrzenie do prezentacji przedmiotów związanych z historią hotelu.
Na parterze hotelu zlokalizowane są lobby główne, sale konferencyjne i restauracje. Wnętrza te również potraktowaliśmy indywidualnie, starając się stworzyć niepowtarzalny klimat. Sala konferencyjna ma sufit kasetonowy, stworzony dla tego projektu. W holu głównym znalazły się indywidualnie zaprojektowane lampy oraz dzieła sztuki współczesnej.
Od strony ul. Krakowskie Przedmieście, na parterze budynku zaprojektowaliśmy przestrzeń na butiki w formie uliczki handlowej. Wejścia do sklepów wykończone są blachą czarna walcowaną. Centralny punkt obecnego założenia kompozycji części handlowej znajdującej na parterze budynku stanowi eliptyczny otwór z wachlarzowymi, wijącymi się rzeźbiarsko schodami, które łączą parter i pierwszy podziemny poziom. Inspiracją dla takiego rozwiązania były rzuty budynku z 1880 roku, na których widać kręcone schody zlokalizowane w lokalach handlowych od strony Krakowskiego Przedmieścia.
Przejrzeliśmy historyczne materiały i okazało się, że w miejscu obecnego holu głównego , w przedwojennej galerii handlowej (sprzed przebudowy w 1920 r.), znajdowała się sień przejazdowa do dziedzińca budynku. Sień prawdopodobnie wyłożona była drewnianą kostką brukową, aby zminimalizować hałas przejeżdżających wozów. Ponieważ w obiekcie handlowym nie sprawdziłaby się drewniana posadzka, postanowiliśmy poszukać innych inspiracji z tamtego okresu. Przeanalizowaliśmy materiały, faktury i wzory wykorzystywane w przejazdach bramnych i klatkach schodowych w budynkach przedwojennych w Warszawie, decydując się na wykorzystanie popularnych wówczas, "hexagonalnych" (sześciokątnych) płytek.
Na poziomie -1 zaprojektowaliśmy spa. Gość znajdzie tam część basenową z jacuzzi, siłownia, sauny fińskie i suche, pokoje masażu i relaksu. Pomieszczenia wyłożone są mozaiką, kamieniem, płytami wielkoformatowymi spieków kwarcowych i drewnem. Zawieszono dekoracyjne lampy wykonywane wg projektu artysty. Do recepcji przeniesiono mozaikę „Porwanie Europy” z lat 50-tych, umieszczoną pierwotnie na parterze budynku w latach 50-tych.
Ponadto, w naszej pracowni powstał projekt wnętrz części retailowej obiektu.
Współpraca: SUD Architectes, WWAA, Boris Kudlicka, Lázaro Rosa-Violán Studio.